31 Mart 2009 Salı

Bir de Tayyip'e laf ediyorlar....

(Soranlar oldu, o yüzden yayınlıyorum. Yanlış Cumhuriyet'ten sf. 70-73)

Bir siyasi liderin düşünsel yapısını değerlendirirken, günün siyasi gereklerine göre yoğrulmuş birtakım bilinçli formülasyonlardan çok, bunların arkasındaki zihniyete ışık tutan ipuçlarını araştırmak bazan daha aydınlatıcı olabilir. Nutuk, bu açıdan zengin derslerle doludur.

Nutuk'ta ilk dikkati çeken nokta, Milli Mücadele sırasında ve sonrasında herhangi bir nedenle ve herhangi bir ölçüde Gazi'nin emir ve iradesine karşı çıkmış olan istisnasız herkesin,vatan haini, satılmış, özel çıkarlar peşinde koşan, ya da en hafifinden gayrıciddi veya aptal kimseler olarak sunulmalarıdır. Dürüst, vatansever, ve az çok zekâ sahibi oldukları halde kendisine kayıtsız şartsız itaat etmeyebilecek kişilerin varlığı, reisicumhurun kabul ettiği ihtimaller arasında bulunmaz.

Atatürk'ün, görüş veya eylemlerini tasvip etmediği kişiler için Nutuk'ta kullandığı deyimlerin bazıları şöyledir:
"Bedbaht",
"insanlık evsafından mahrum",
"şuuru milliyi felce uğratmak",
"hainane teşebbüsat",
"menfi ruhlu kimseler",
"zavallılar",
"zevatı malumenin hıyaneti",
"zatı gafil",
"her türlü habaset ve hıyanet ve acz ü meskenet",
"şeytanetkâr tedbirlerle milleti iğfal etmek",
"şahsi hırs ve menfaat veya hiç olmazsa cehalet",
"aciz zavallılar",
"akıl ve ferasetlerindeki mahdudiyet",
"tab' ve ahlaklarındaki za'ıf ve tereddüt",
"milleti zehirlemek",
"akl-ı eblehfiribane",
"milleti iğfal ve meskenete irca maksadı güdenler",
"nazır diye toplanmış birtakım sebükmağzan",
"alçak bir padişahın deni fikirleri",
"heyeti fesadiye",
"ahlaksızlıklarıyla tanınmış eşhas",
"sakim ve hayvanca bir düşünce",
"bihissü idrak insanlar",
"eblehane, echelane ve miskinane hareket",
"miskin ve adi",
"düşman aleti",
"teşebbüsatı mela­net­kârane",
"fesat tohumları",
"eşhası muzırra",
"hafif",
"memleketi başt­an başa ateşe vermek için olanca vüs u gayretiyle çalışmak",
"maksadı mahsusu hainane ile teşkil edildikleri mevsuk",
"menhus zevat",
"korkak",
"namus ve mukaddesat hakkında laubali ve gayrı­hassas",
"cebin, imansız, cahil",
"çirkin gururlarını tatmin",
"ikbal, haset, vehim ve ila gibi avamil ile hareket edenler",
"hayasızlık",
"adi bir mahluk",
"paralı uşak",
"millet meclisine kadar girebilmiş vatansızlar",
"hayasız, hadnaşinas, küstah ve boğaz tokluğuna düşman casusluğu yapacak kadar pest ve erzil tıynette",
"aciz ve korkak insanlar",
"müfsid mikroplar",
"sefil",
"idrak ve vicdandan yoksun",
"mülevves bir tahtın, çürümüş, çökmüş ayakları",
"aciz, adi, his ve idrakten mahrum bir mahluk",
"pespaye",
"bir vehim ve hayal için Türk halkını mahvetmek isteyenler",
"alçakça ve caniyane maksat",
"gaflet ve dalalet ve hatta hıyanet".

Burada sözü edilenlerin ezici çoğunluğu, ilginçtir ki, Milli Mücadeleye Mustafa Kemal ile birlikte atılmış ve o mücadelenin en ön saflarında yer almış, ancak bazı konularda farklı görüşlere sahip oldukları için Gazi'yle yolları ayrılmış olan insanlardır. Nutuk'un en sert polemikleri, bir yanda başta Rauf olmak üzere, Karabekir, Refet, Mersinli Cemal, Cafer Tayyar ve Nureddin Paşalar ve Celaleddin Arif Bey gibi Milli Mücadele önderlerine, diğer yanda Ahmet İzzet, Ali Rıza Paşalar gibi İstanbul hükümetlerinde Milli Mücadele yandaşları olarak tanınmış olan kişilere yöneltilir. İkinci planda ise, ülkenin çıkarına en uygun hareket tarzının ne olduğu konusunda, şu ya da bu gerekçeyle Milli Mücadelecilerden farklı düşünen kişiler vardır. Üstelik nutkun söylendiği tarihte bu insanların tümü iktidardan uzaklaştırılmış, birçoğu yurt dışına sürülmüş ve bazıları idam edilmiş bulunmaktadır. Yani, sıcak bir mücadelenin belki bir ölçüde haklı göstereceği bir şiddet veya infial burada sözkonusu değildir. Daha çok Gazi'nin mütehakkim kişiliğinden gelen bir tahammülsüzlük ağır basmaktadır.

Türk siyasi hayatına İttihat ve Terakki ile giren ve cumhuriyet döneminde süren bu üslup günümüzde de etkisini kaybetmiş değildir.

21 yorum:

  1. Aman Sevan bey, yüce hazretlere dokunabilir mi?

    Resmen "dinimize saldırıyorsunuz". Büyük şeyhimiz Şeref Aykut sizi affeder mi:

    “Gençlik, Türklüğün dayangacı ve geleceğin biricik umududur…Onun inanını doldurmak, vicdanını doldurmak ister. Bu sebeplerdir ki, onu Kemalizm dininin hiç şaşmayan, şaşırmayan orunçlu ve coşkun tapkanı yapmak, onu bu kutsal, ulusal ve kurtarıcı dini olanca derinliği ve inceliği ile oydamlamak ister. Ta ki, Kemalizm dinine inanı artsın. İşte disiplin altında gençlik böyle olacaktır..”

    (kaynak: http://hasanrua.wordpress.com/2009/04/02/ataturk-ekber-ataturk-ekber-ataturk-icin-ezan-bile-yazmislardi/)

    Nerede kaldı inançlara saygı? Sizi kınıyorum. :)

    YanıtlaSil
  2. bütün ermenilerin amına koyayım hepinizin sonu hrant gibi olacak

    YanıtlaSil
  3. bu 'adsız' yorum bırakan kişiye;

    Ölen veya öldüren her kimse ne kazandı?

    Sevan Bey'le aynı fikirde olmayabilirim ama dinleyebilirim, düşünebilirim, gelişebilirim, anlatabilirim, paylaşabilirim, sizi de dinlerim, aynı fikirde olmayabilirim, tartışabiliriz sabahlara kadar hararetle, Hrant Dink'le aynı görüşte değilim ama O'nu da dinlerdim şansım olsaydı. Niye bu öfke? Bu hınç neden?

    Biz gençlere bunu niye yapıyorsunuz?
    Bu düşmanlıkları neden beynimize kazıyorsunuz? Gençlerden beklentiniz ne?
    Bizi neden kendi düşmanlıklarınıza şarjör gibi dolduruyorsunuz?

    Siz küfür etmeden, hakaret etmeden, ölümle tehdit etmeden konuşamıyor musunuz?

    yazık!

    YanıtlaSil
  4. yanlış cumhuriyet bir başyapıt bence

    YanıtlaSil
  5. ermeni degilim. doktora ogrencisiyim. sevan beye fahri doktora ni$ani takmak istiyorum.

    YanıtlaSil
  6. bu arada bazıları ne kadar tanıdık yahu..hatta bazıları birebir kullanılıyor ''şuuru milliyi felce uğratmak'',"millet meclisine kadar girebilmiş vatansızlar","paralı uşak"...

    YanıtlaSil
  7. Atatürk böyle gerici kelimeler kullanmaz:)

    Pis hainseller sizi, filan dese neyse:)

    Ya da şimdiki kemalistlerin hakaret müktesebatından bir şeyler de olurdı. Atatürk'e bir filmde-kitapta bu kelimeler kullandırılsa atamızı gerici yaptınız der kemalist gurüh bence..

    YanıtlaSil
  8. Bazi durumlar da küfür etmek de gerekio. Mesela bu durumda, arastirma yapsana amina koydugumun kavanozcosu, söyle bakalim Atatürk kendi bokunu biriktirip millete atmis mi?

    YanıtlaSil
  9. Herkes atasını çok güzel taklit ediyor,argümanlarla cevap veremediğinde şahsına saldırıyor

    not:ermeni değilim :)

    YanıtlaSil
  10. Bir devlet kurulurken bir takım kişilerin tasfiye edilmesi çok normaldir. Bunu yaparken de Mustafa Kemal Atatürk o zaman için gayet geçerli sayılabilecek argümanlar kullanmıştır. Onu referans gösterip bugünü (yazının başlığına bakın) aklamaya çalışmak aklamaya çalışanın da (yorumcu burada yazarı kastediyor) O'nu anmadan hiçbir şey yapamadığının/yazamadığının (acizliğinin diyeceğim de bunu da küfür olarak algılayacaksınız şimdi) göstergesidir.

    YanıtlaSil
  11. Eminim buraya sizle hemfikir olmayanların yazdığı aklı başında, küfür içermeyen yorumlar da gönderiliyordur. Ama ne hikmetse sadece küfür ve tehdit içeren yorumlara onay veriliyor. Böylece konu hakkında kafası karışık kişilerde "bakın işte böyle" izlenimi yaratılmaya çalışılıyor. Ne güzel demokrasi...

    YanıtlaSil
  12. ileride türkiye birgün demokratik bir ülke olursa
    torunlarımızın, demokrasi ile özdeşleşen birçok yerde
    bir sevan nişanyan heykelini
    ziyarete gideceklerinden çok eminim.
    sen bir demokrasi savaşçısısın

    YanıtlaSil
  13. "bütün ermenilerin amına koyayım hepinizin sonu hrant gibi olacak" Bunu yazanın ammına koyayım ve bunun gibilerinin...Ulan göt beyinli ibneler ,iki küfür yazmadan yorum yazamaz mısınız piçler.At-At-ÜRK 'ün denyo evlatları sizi.Paradoks?

    YanıtlaSil
  14. Sanırım, "Nutuk" adlı eseri, sadece içerisinde geçen, argo olarak tanımlanan sözleri saymak için incelemişsiniz. Tabii ki bu da sizin doğal bir tercihiniz olabilir, fakat, yazınızın arkasından gelen yorumlara bir nevi neden olmak ve/veya olumsuz yorumlara, daha olumsuz ve kışkırtıcı bir şekilde karşılık vermek, hem şahsınızın hem de yorum yapan diğer okurlarınızın (hitap ettiğiniz kitle olması sebebiyle dolaylı olarak tekrar sizin) profili hakkında maalesef bir önyargı oluşturuyor.
    Yazınıza küfür ile karşılık veren, yazınıza, size ve çeşitli eylemlerinize hakaret ile karşılık veren kişilerin zaten nasıl bir ruh hali içinde oldukları malumdur. Fakat siz, okumuş, demokrasi savunucusu bir zat'a ve aynı fikri savunan okuyucularına da gayet yakışmış.

    YanıtlaSil
  15. Burada yorum diye yazılanları görünce çok utandım. Bir tarafta Nutuk'ta geçen ifadeleri(ki ne kadar büyük bir makyavelizmin o döneme hakim olduğunu da bir yandan gözler önüne serer, bu başka bir mevzu) cımbızlayıp sunmak ve onun karşısında küfür etme aczinde ve gafletinde bulunan bir güruh. Allahım bugünlere nasıl ve niye geldik, biz ne şanssız kullarız Allahım:((

    YanıtlaSil
  16. aman ne güzel, size tayyip hakaret etmeye devam etsin o zaman sevan bey. hatta düşündüm de sizin gibi adamlara tayyip bile fazla, nihat doğanı başbakan seçin ve yazılarınızla ona yalakalanın o hem küfür eder hem de döver sizi daha iyi tatmin olursunuz.

    YanıtlaSil
  17. ermeni ve kürtler bu vatanın ağzına sıçmıştır bunlara bu vatanda aldıkları oksijen bile fazla.

    bu arada küfürlere(!) baktım da aman allahım ne kadar edebsiz ne kadar vahşi küfürlermiş öyle.. :D ajhahaha siktirin gidin amına koyum. AtaTÜRK dedelerinizi sikti diye mi bu kin?

    YanıtlaSil
  18. Atatürk o kadar hakaret içeren kelime kullanmış da, "ermeni"yi neden kullanmamış acaba?
    Tarih boyu "ermeni" demek bir hakaret sözü olmuştur Türkler arasında.
    Örnek:
    - Ermeni aga.
    - Ermeni nedir lo?
    - İpne gibin, puşt gibin bişey agam.

    YanıtlaSil
  19. yusuf estroti, torunlarını sikiyim, sana birşey olmasın.
    torunların sevan nişanyan heykelini ziyaret edemeyecek maalesef,
    çünkü o heykeli ananın ermeni amına sokacağız.

    YanıtlaSil
  20. küçük bir çocukken,
    politika molitika, soykırım moykırım bilmezken, büyüklerden şöyle bir hikaye duyduydum ermeniler hakkında:
    bir padişah varmış, ermenileri kesermiş. kesmiş, kesmiş, ama hepsini kesmemiş yine de. birazını bırakmış. sormuşlar: aman efendim, neden bunları sağ bırakıyorsunuz? demiş: eğer hepsini kesersem, gelecek kuşaklar bana lanet okur, ne kadar gaddar bir adammış ki bir halkın soyunu kurutmuş, hepsini kesmiş, derler. hiç ermeni görmedikleri için bunların ne denli pislik olduklarını bilemez, anlayamaz, inanamazlar. bir halkın tamamı kötü olamazdı ya, içlerinde mutlaka iyileri de vardı, ama zalim padişah hepsini kesmiş zavallıların, derler. birazını bırakıyorum ki, ermeninin ne demek olduğunu gelecek kuşaklar da görsün, bilsin. bunları keserken ne kadar haklı olduğumu anlasınlar.
    o padişah kimdi, bilmiyorum. ama bencillik yaptığı apaçık ortada.
    gelecek kuşakların gözünde gaddar biri olmamak için, bu pisliğin kökünü kurutabilecekken, yapmamış. keşke yapsaydı.

    YanıtlaSil
  21. sayın sevanyan,
    yazdıklarınızla bugün tanıştım henüz milli eğitimin tedrisatındaan geçerek yetişen bir insan olarak farklı ve bir o kadar agresif üslubunuz biraz güldürdü biraz düşündürdü beni.ülkemin yurttaşısınız ne de olsa...neyse asıl konuya gelirsek biraz kurcalayınca bu millici ulusalcı resmi tarih insanı derin şüphelere sevkediyor, yazılarınızın çok boyutlu düşünsel zemini inandırıcılığınızı arttırıyor yalnız benim nacizane eleştirim 1918-1922 arasındaki başat güçlerin kendi içinde yaşadığı olumsuzlukları yazılarınızda türkiye açısından gerçekçi bir yere oturtamamanız oluyor...bana sorarsanız türkiyenin bu savaşta işgal ettiği rol çok ufak, ekonomik göstergeler, ulusalcı akımlar, pazarlıklar düşünüldüğünde bu 4 yıllık kısacık süreçte bu başat süper güçlerin bu kadar çok 'dansöz' misali toprak alış verişlerinde fikir değiştirdiklerine siyasetlerinin bu kadar kaygan zeminde sanki ellerinden kayıp gittiğine inanmamızı bekliyorsunuz...resmi tarihin karşısında gösterdiğiniz anti resmi tarih merak uyandırmıyor değil ancak 'murat belge rövanşıyla' değil biraz daha soğukkanlı bir şekilde konuları ele alıp gerçeğe yardımcı olmanız daha çok kitle tarafından takip edilmenize yardımcı olur...saygılar...

    YanıtlaSil