Saturday, November 18, 2017

Fikir jimnastiği

Birisi gene "Ama neden Kemal'e Kemal diyorsun" diyerek beni akıllı olmaya davet etmiş. Cevap verdim.

Bazen bir fikri GÜZEL (yani zarif, kıvrak, esprili, bilgiyle ve bilgelikle bezenmiş, gönül çelici, akıl oynatıcı, şaşırtıcı, cerbezeli, ufuk açıcı, dil veya göz veya kulak okşayıcı) bir şekilde ifade etmek, fikrin kendisinden daha önemli değil midir?
"Bazen"i bırak, her zaman öyle değil midir?
Fikir dediğin ne ki? Aklın o dıngolar gibi büsbütün durgun değilse sabah bir türlü akşam öbür türlü düşünürsün. Sen A dersin, öbür adam B der, üstelik senden daha kötü bir insan değildir, niye reddedesin? Marifet bir fikri savunmakta değil, güzel savunmakta.
Buyur, geçen gün bir yazı yazdım, başıyla sonu yüz seksen derece zıttı. Başta söylediğini biraz geliştirip, sonda onun tam tersini savunuyordu. Herkes bi beğendi, bi bayıldı hayret edersin. Korkma kardeşim çelişkiden. Ne demiş Emerson Efendi: Aptal bir tutarlılık, küçük beyinlerin bostan korkuluğudur.
Beni biliyorsun, zekâya ve cürete hayran olan bir adamım. Zanneder misin ki cumhuriyetin kurucusunu o açıdan hiç düşünmedim ya da düşünemiyorum?
Hayatta kırk çeşit katille uğursuzla sohbetim oldu, birkaçını sevdim de. İhtimal verir misin ki "Ayy Kemal çok kötöö" deyip bunun üzerine pozisyon kurayım?
Mesele Kemal Paşa değil canım kardeşim. Mesele aptallık. Durgun beyinlilerin beynini hoplatmak için Kemal Paşaya çakmak lazımsa çakılacak tabi.

4 comments:

  1. Çelişkiler sorun değil.

    Hayat zaten ölüm üstüne kurulu.

    Yaşamak için öldürmek zorundasın.

    Besin zinciri denen şey hayatın "kendisiyle çeliştiğinin" ispatı değil mi?

    Ama sorun mesela liberallere yada liberalizme hiç çakmamanız.

    Lenin / Kemal / Muhammed hepsine çakıyorsunuz ama liberallere hiç çakmıyorsunuz.

    Madem siz çakmayacaksınız ben çakayım.

    Ne demiş Adam Smith "gizli bir el herşeyi düzenliyor".

    "Nah düzenliyor".

    Madem düzenliyor neden onca savaş / ekonomik kriz / sefalet var?

    Liberalizm özünde "insan aklını reddeder" mistik bir tarafı vardır.....

    Üstelik Hitler bana göre "basbayağı liberaldir".

    Neden mi?

    Liberalizm bireylerin "eşit olmadığını" iddia eder.

    Bazıları daha çalışkandır / zekidir vs.vs.

    Hitlerde "ırkların eşit olmadığını" iddia ediyor.

    Bazı ırklar daha çalışkandır / zekidir vs.vs.

    Liberalizm bireylerin rekabetini Hitler ise ırkların rekabetini savunuyor.

    Bunun doğal sonucu olarakta liberalizmde "bireyler arasında hiyerarşi" (patron / eleman) faşizmde ise "ırklar arasında hiyerarşi" oluşur.

    Arada ne far var?

    Faşizm "liberalizmin bir yorumundan başka bir şey değildir".......





    ReplyDelete
  2. Türkiye gündemiyle yegane ilgim yazılarını okumaktan ibaretti. Filan yazı, o yazıya yazılan yorum filan derken beni memleketin haber siteleriyle filan muhatap ettin, bütün keyfim-moralim altüst oldu. Mutlu musun Sevan Abi?

    ReplyDelete
  3. Sevan hocam senden ricam, bir kere de bir "What If" serisi yapar mısın? Youtube'da What If, Alternative History tarzı kanallar var, gayet güzel tarihi analizler yapıyorlar. Bir seri yazılsa, Mesela Atatürk olmasaydı n'olurdu, Türkiye'de işler ve nizam nasıl seyrederdi? gibi...

    ReplyDelete