Ed-dîn takılı bileşik isimlerin ilki Abbasi Halifesi el-Kaadir’in H 405 (M 1014-15) yılında Büveyhi emirlerinden Celalüddevle’ye ihsan ettiği Rükneddin lakabı imiş. 1025 yılında bu zat Irak hükümdarı olunca vezirine de Alemeddin lakabı verilmiş. Bunları 15. yy’da yazan Mısırlı Memluk tarihçisi İbn Tağriberdi (Tanrıverdi) söylüyor. Bundan evvelki yüz yılda (yani Miladi 900'lerden itibaren) ed-devle'li unvanlar var, fakat ed-din örneğine rastlamıyoruz. Gazne hükümdarı Emir Sebüktegin'in 994 yılında edindiği unvan mesela birçok kaynakta yazılanın aksine Nâsırüddin değil Nâsırüddevle.
Binyıl değişimini izleyen 300 yılda
ed-din’li lakaplar, yeni bir tür devlet aristokrasisinin
vazgeçilmez alameti oluyor. Selçuk egemenliğinin kurucusu Tuğrıl Bey de Rükneddin.
Halefi Alparslan’ın lakapları Adududdevle ve Ziyaeddin; onun oğlu Melikşah
Celalüddevle ve Muizzeddin. Konya sultanlarından Alaeddin
Keykubad ile Gıyaseddin Keyhusrev malum; Şam sultanı Salahaddin
Eyyubi malum. Celaleddin Rumi, Muhyieddin el-Arabi de tanıdık
isimler. Hiç biri bu kişilerin öz adı değil, törenle verilen onursal bir unvan,
biraz Batı Avrupa’nın soyluluk unvanları gibi. Ayağa düşmeleri çok sonra, 13. yy sonu, 14.
yy başı.
Tanınmış şarkiyatçılardan
J. H. Kramers ilk dönem bu lakapların Farsçadan uyarlama olduklarına işaret
ediyor. Kimi doğrudan çeviri, Dînyâr > Veliyeddin, Şehriyâr >
Adududdevle gibi. Kimi ses benzeştirmesi yoluyla asimile edilmiş: Ferîdûn > Ferideddin,
Ferruh-dîn > Fahreddin, Beh-dîn > Bahaeddin gibi.
Benzerlikler yakıştırma değil; aynı kişinin Farsçada öyle Arapçada böyle
adlandırıldığı, ya da Feridun oğlu Ferideddin gibi sürekliliğe işaret eden
sayısız örnek var.
Devir bu kültürel açılıma
müsait. İslam tarihinde bu yıllar bir dönüm noktası. Abbasi/Arap İmparatorluğu çürümüş;
300 yıllık bir aradan sonra İran kültürü altın çağına adım atmış; Türklerin askeri egemenliği altında tüm İslam dünyasına hakim olmaya hazırlanıyor. Bu
meyanda aristokrasinin niteliği değişmiş. Önceki dönemin seçkinleri, Abdullah
bin Kays bin Raad bin Lüeyy gibi – gerçek ya da hayali – şecerelerle
kendilerini eski Arap aşiretlerine bağlamaya özen göstermişler. Yeni
döneminkiler unvanlarını kıymetli bir giysi – hılat – gibi, kılıç sahibinden
ödül olarak almışlar. Büyük bir kültürel
değişimin habercisidir. Aynı zamanda İslam’ın en parlak, medeniyet sahasında en
üretken, ortak insani değerlere en açık çağının başlangıcıdır. Hicri 400,
Miladi 1000 civarı.
*
Aşağıda Mart 2009 itibariyle Türkiye’de eddin’li isimler taşıyan yetişkin erkeklerin listesini görüyoruz. Nüfus kayıtlarından en sık kullanılan imlayı seçtim. Sol kolon her adın nüfusu; toplam 1.488.732 kişi, 300 isim. Listedeki ilk elli-altmış ismin hepsi İslam geleneğinde yeri olan klasik isimler. Daha aşağıdakilerin bir kısmı (hepsi değil) ya henüz çözümleyemediğim varyantlar, ya da Şinasettin, İslamettin, Bilalettin, Ahmettin, Turhanettin gibi, uydurmasyon adlar.
206574 |
Selahattin |
165 |
Sabrettin |
43 |
Hicabettin |
||
146667 |
Nurettin |
165 |
Zahittin |
43 |
İmarettin |
||
89400 |
Sebahattin |
163 |
Kudrettin |
43 |
Siyasettin |
||
87309 |
Alaattin |
159 |
Muhbettin |
42 |
Ahmettin |
||
86337 |
Muhittin |
157 |
Şevkettin |
42 |
Felahattin |
||
73310 |
Hayrettin |
152 |
İlhamettin |
42 |
İslamettin |
||
71021 |
Fahrettin |
150 |
Şadettin |
41 |
Hacettin |
||
65585 |
Bahattin |
150 |
Saittin |
41 |
Ömeriddin |
||
63117 |
Necmettin |
148 |
Elveddin |
40 |
Cemasettin |
||
59623 |
Şerafettin |
143 |
Emrettin |
40 |
Hasbettin |
||
54884 |
Seyfettin |
141 |
Nahittin |
39 |
Kamerettin |
||
51858 |
Sadettin |
141 |
Nusamettin |
38 |
Behçettin |
||
38236 |
Nizamettin |
137 |
Nedrettin |
38 |
Esirettin |
||
38224 |
Şemsettin |
137 |
Orhanettin |
38 |
Niyazettin |
||
35239 |
Hüsamettin |
136 |
Azettin |
36 |
Ridayettin |
||
32312 |
Cemalettin |
135 |
Musafettin |
35 |
Evhattin |
||
29165 |
İzzettin |
134 |
Efrettin |
35 |
Rasettin |
||
26181 |
Celalettin |
134 |
Mecdettin |
35 |
Recaettin |
||
22119 |
Tacettin |
134 |
Sezaittin |
35 |
Secalettin |
||
15446 |
Burhanettin |
132 |
Hidayettin |
34 |
Ağamettin |
||
14531 |
Vahdettin |
124 |
Kadrettin |
34 |
Bilalettin |
||
13860 |
Bedrettin |
124 |
Zikrettin |
34 |
Mürvettin |
||
13782 |
Kemalettin |
123 |
Yasettin |
33 |
Kefalettin |
||
13188 |
Ziyaettin |
119 |
Nezahattin |
33 |
Methettin |
||
12740 |
Şahabettin |
117 |
Ferahattin |
32 |
Mubahattin |
||
11514 |
Kutbettin |
115 |
Feridettin |
32 |
Mürefettin |
||
11163 |
Sadrettin |
115 |
Necabettin |
31 |
Ayettin |
||
10880 |
Nusrettin |
113 |
Cihadettin |
31 |
Cavittin |
||
7103 |
Seracettin |
113 |
Fetahattin |
31 |
Eminettin |
||
6997 |
Gıyasettin |
113 |
Möhrettin |
31 |
İsabettin |
||
6812 |
Necattin |
111 |
İlamettin |
31 |
Rahmettin |
||
6465 |
Kıyasettin |
106 |
Misbahattin |
30 |
Nakittin |
||
6057 |
Sulhattin |
105 |
Faittin |
30 |
Razettin |
||
3956 |
Nasrettin |
105 |
Talettin |
27 |
Cumattin |
||
3045 |
Zeynettin |
105 |
Ziyamettin |
26 |
Sahrettin |
||
2933 |
Keramettin |
102 |
Surettin |
25 |
Bahsettin |
||
2604 |
Şücaettin |
101 |
Zülfettin |
25 |
İbadettin |
||
2113 |
Vahyettin |
99 |
Veysettin |
25 |
Yevmittin |
||
1949 |
Selamettin |
98 |
Vefaettin |
25 |
Zerafettin |
||
1782 |
Şahmettin |
96 |
Kefaettin |
24 |
Keşfettin |
||
1670 |
Samettin |
93 |
Ayfettin |
23 |
Hicrettin |
||
1603 |
Refaettin |
91 |
Nezafettin |
23 |
Rutbettin |
||
1466 |
Velittin |
90 |
Ebettin |
| |||
1365 |
Musamettin |
90 |
Hutbettin |
22 |
Mürsettin |
||
1214 |
Fikrettin |
89 |
Fazlettin |
21 |
Cezmettin |
||
1190 |
Şahamettin |
87 |
Afettin |
21 |
Livaettin |
||
1068 |
Takyettin |
85 |
Münacettin |
20 |
Lisanettin |
||
979 |
Saffettin |
84 |
İmamettin |
20 |
Musabettin |
||
963 |
Hiyasettin |
84 |
Nezarettin |
20 |
Müştekiddin |
||
896 |
Alamettin |
83 |
Nazmettin |
20 |
Şinasettin |
||
824 |
İmadettin |
82 |
Mecmeddin |
19 |
Feracettin |
||
820 |
Yaşettin |
80 |
Seheddin |
19 |
Zümrettin |
||
736 |
Vechettin |
79 |
Hasrettin |
18 |
Hamzettin |
||
717 |
Şahattin |
79 |
Mehmettin |
18 |
İrfanettin |
||
685 |
Muslahattin |
79 |
Nefahattin |
18 |
Mazharettin |
||
675 |
Liyattin |
79 |
Şahadettin |
17 |
Delalettin |
||
617 |
Rüknettin |
78 |
Emsalettin |
17 |
Sarettin |
||
606 |
İlmettin |
78 |
Hükmettin |
17 |
Şeramettin |
||
592 |
Esalettin |
78 |
Sahabettin |
16 |
Hilmittin |
||
592 |
Fehmettin |
77 |
Hulkattin |
16 |
Nüzhettin |
||
584 |
Bahrettin |
73 |
Cevattin |
16 |
Rahattin |
||
578 |
Sefaettin |
73 |
Kıyafettin |
16 |
Yücettin |
||
506 |
Mücahittin |
73 |
Neşettin |
15 |
Ataettin |
||
493 |
Vasfettin |
73 |
Tahattin |
15 |
Merhamettin |
||
466 |
Semahattin |
71 |
Cevdettin |
15 |
Müjdettin |
||
463 |
Necettin |
70 |
Beyazittin |
15 |
Mürşittin |
||
452 |
Fevzettin |
70 |
Cahittin |
15 |
Nakşettin |
||
448 |
Sacettin |
69 |
Namettin |
15 |
Şeyhattin |
||
405 |
İsamettin |
67 |
Hamittin |
15 |
Seyreddin |
||
369 |
Şükrettin |
67 |
Siyamettin |
14 |
Mükafettin |
||
365 |
İzamettin |
65 |
Haşmettin |
13 |
Beşarettin |
||
362 |
Gülettin |
64 |
Risalettin |
13 |
Cezaettin |
||
362 |
Nacettin |
64 |
Suhyettin |
13 |
Ekmelettin |
||
351 |
Lütfettin |
63 |
Eynettin |
13 |
Fuattin |
||
324 |
Halittin |
63 |
İsmettin |
13 |
İmanettin |
||
309 |
Feyzettin |
63 |
Sinamettin |
13 |
İslahattin |
||
309 |
Mirbahattin |
60 |
Mevlüttin |
13 |
Kefarettin |
||
307 |
Necdettin |
60 |
Vahabettin |
13 |
Müftahittin |
||
280 |
Necbettin |
59 |
Riyasettin |
13 |
Müstehaddin |
||
262 |
Şefaattin |
59 |
Turhanettin |
13 |
Nurhanettin |
||
260 |
Nebahattin |
57 |
Kiramettin |
13 |
Rağbettin |
||
242 |
Senaettin |
56 |
Esvettin |
12 |
Kelamettin |
||
228 |
Hayattin |
55 |
Hilalettin |
12 |
Münirettin |
||
220 |
Beraattin |
55 |
Vecdettin |
12 |
Şifaettin |
||
220 |
Cesarettin |
54 |
Arafettin |
12 |
Ulaeddin |
||
220 |
Şöhrettin |
54 |
Visalettin |
11 |
Emanettin |
||
207 |
Zahrettin |
53 |
Esasettin |
11 |
Hazarettin |
||
205 |
Azamettin |
53 |
Zöhrettin |
10 |
Kibarettin |
||
200 |
Ruhittin |
52 |
Adalettin |
10 |
Muinettin |
||
197 |
Musaddin |
52 |
Hayfettin |
9 |
Cidayettin |
||
194 |
İkramettin |
50 |
Fecrettin |
8 |
Hocattin |
||
193 |
Nihattin |
50 |
Zekaettin |
7 |
Eşrefettin |
||
187 |
Ülfettin |
49 |
Efdalettin |
7 |
Hacerettin |
||
184 |
Hikmettin |
48 |
Remzettin |
7 |
Nasihaddin |
||
173 |
Usamettin |
46 |
İhsamettin |
7 |
Racettin |
||
170 |
Servettin |
45 |
Besarettin |
6 |
Celadettin |
||
168 |
Mettin |
45 |
Nezrettin |
5 |
Rukyettin |
||
167 |
Muzafferettin |
45 |
Reşattin |
4 |
Mugisiddin |
||
166 |
Nevzettin |
43 |
Heybettin |
4 |
Nibraseddin |
||
165 |
Nükrettin |
2 |
Kıvamettin |
||||
1 |
Ecmelettin |
Peki hocam isimden ziyade unvan olan bu isimleri kim veriyor. Yusuf - Selahaddin
ReplyDeleteAmcası Şirkoh - Esedüddin
Babası Necmeddin
Kendileri mı halife mi kim ?
2. Si adların arkasına gelen farisi, türki, kürdi her zaman etnik mensubiyeti mı bildiriyor yoksa başka bir amacı mı var ?
"In 384/994 Sebüktigin and Maḥmūd helped Nūḥ b. Manṣūr score a mighty victory over the rebellious generals Abū ʿAlī and Fāʾiq. As a reward, he gave Sebüktigin the title Nāṣir ad-Daula and Maḥmūd that of Saif ad-Daula". Bosworth, "The Titulature of the Early Ghaznavids" IN Oriens (15, 1962).
ReplyDeleteSebüktegin 387de öldüğüne göre, sağken bu lakaba kavuşmuş olmalı.
İslami altın çağı 8. asrın sonlarından başlatıp 14. asır başlarına kadar getirebiliriz rahatlıkla. Zirve noktası 900 ile 1100 arasındaki 200 yıldır. İslam medeniyetinde İran etkisi daha 9. asırda çok belirgindir, Bizans etkisi ise Emeviler devrinde bile belirgindi bayağı. Farsçanın önemi Samanilerden itibaren artmaya başlayıp Selçuklu devrinde geri dönüşü olmayacak şekilde yüksek bir seviyeye ulaşmıştır. Anadolu İslam devrindeki kültürel zirvesini 1200 ile 1400 arasında yaşamıştır ki bu devir aynı zamanda Anadolu'da İslamın en çok ve en hızlı yayıldığı devir olmuştur, bilhassa da 13. asrın son çeyreği ile 14. asrın tamamı.
ReplyDeleteSelcuklularda Sadettin Köpek bir diye yönetici vardi . Buradaki "köpek" adi nereden geliyor?
ReplyDeleteKöpek hayvanından geliyor.Eski Türkler animisttiler.Mesela Tanrı, gök demek olup, göğün kişileştirilmesidir.Kumanlarda Kobyak adıyla bilinen hanın asıl adı da muhtemelen Köbek'tir(Köpek).Ayrıca Altın Ordu ülkesinin meşhur generali Nogay'ın adı da köpek anlamında Moğolca nohoy sözcüğünden gelir.Bu isimlerin 11. ve 14. asırlarda nispeten daha çok duyulmaya başlaması da bence çobanlık-askerlik mesleki uğraşının Türk-Moğol topluluklarında iyice yaygınlaşması ile alakalıdır.O devrin Türk-Moğol askerleri savaşmadıkları zaman çobanlık yapıyorlardı.Tabi ben bir tarihçi değilim ve antropoljist de değilim.Ama eski Türklerin animist ve çoban oldukları askerliğin ise zamanla gelişen bir uğraş olduğu, şamanizmin Türklerde animizm üzerine kurulduğu bir çok kutsal varlık olduğu ve göğün en kudretlisi olarak kabul edildiği çok açık.Hatta Sibirya'ya doğru gidildiğinde çok daha fazla hayvan ve bitki isimli insanlarla karşılaşılacağına inanıyorum.
DeleteBu sifati "Sadettin" ismi "Köpek" olan kisiden baska, ismi "Köpek" olan bir kac tarihi sahsiyet daha var.
DeleteDoğru;şimdi gayet yaygın bir ad olan Oğuz da bildiğin Öküzdür mesela. Buğra bu seriye dahil.
Delete‘Din’ vurgusundan önce ‘Devlet’ vurgusu dikkat çekici. 9.Yüzyılın başından itibaren ‘Seyfud-Devle, Said-u Devle, Yemin’ud Devle, Muiz’ud Devle, İmas’ud Devle, Rukn’ud Devle,Adud’ud Devle, Şeref’ud Devle, Baha’ud Devle, Samsam’ud Devle’ isimleri karşımıza çıkıyor. Sonu ‘Din’le bitten tek bir yönetici isminin olmadığı 9.ve 10.yüzyılın ardından 11.Yüzyılın başlarından itibaren ‘Devlet’ vurgusu yerini ‘Din’ vurgusuna bırakmış gibi gözüküyor.
ReplyDeleteBunun sebebi ne olabilir.
Net bir şey söylemek kolay değil. Ancak, ‘Devlet’ vurgusu sadece yönetici sınıfa has bir isimlendirmeyken ‘Din’ vurgusnun halkın da kullanabildiği bir isimlendirme olması bu değişimde etkili olmuş olabilir.
'Din' ile biten isimlerin halk arasında yayılması sonradan olmuş görünüyor, başlarda o da 'devle' ile biten isimlerdeki gibi yönetici sınıfa has görünüyor. Zaten Alaaddin ve sihirli lambası hikayesi, tıpkı Ali Baba ve kırk haramiler hikayesi gibi, Binbir Gece Masallarına 18. asır başında Fransızcaya tercümesini yapan Antoine Galland tarafından kendi devrindeki Maruni Hristiyan bir Suriyeliden duyduğu hikayelere dayanarak eklenmiştir, 18. asırdan evvelki kayıtlarda geçmez Alaaddin ve Ali Baba hikayeleri, Binbir Gece Masalları hikayelerinden değildir her ikisi de aslında, Galland'a hikayeleri anlatan Suriyeli tarafından uydurulmuş olmaları bile mümkün.
DeleteMerhaba hocam, Bir canlı yayınınızda Osman Gazi'nin rum olduğunu türk olarak kendini yazdırdığını söylemiştiniz. Kaynak olarak da Yazıcıoğlu diye birini vermiştiniz ancak bulamadım. Eğer tam ismini ve kitabın adını biliyorsanız söyleyebilir misiniz
ReplyDeleteRum olduğunu söylemedim çünkü Osman Bey'in kimlik bilgileri elimde değil. Sadece a) "Kayı Boyuna" ilişkin efsanenin 15. yy başlarında imal edildiğini, dolayısıyla tarihsel veri kabul edilemeyeceğini, ve b) Osman Beyin çevresindeki hemen herkesin Rum dönmesi olduğunu belirttim.
DeleteYazıcızade/Yazıcıoğlu'na ilişkin bilgi şurada var:
https://nisanyan1.blogspot.com/2018/11/oguz-boylar-nasl-imal-edildi-devam.html
Selamlar Sevan abi.Yukarida " "Kayı Boyuna" ilişkin efsanenin 15. yy başlarında imal edildiğini, dolayısıyla tarihsel veri kabul edilemeyeceğini," demissin.Peki bu mantıkla Muhammed hakkında bildiklerimizin değeri kaybolmaz mi?Nihayetinde o da kendinden 200 sene sonra yazılanlardan biliniyor.
ReplyDelete"Peki bu mantıkla Muhammed hakkında bildiklerimizin değeri kaybolmaz mi?Nihayetinde o da kendinden 200 sene sonra yazılanlardan biliniyor". Demissin ve dogru demissin.
DeleteBilimsel olarak Hz. Mohammmed hakkindaki bilgilerin cogu ve Hadis denin sozlerin cogu da bilimsel olarak 'Muhammedin sozleridir" denemez.
Daha farkli o durum. Daha yasarken onun sozlerinin ezberlenip aktarilmasiyla olusturulmus bir bilgi agi var. 200 sene sonra olan sey, bu bilgi aginin asiri kalabaliklasmasiyla bilgi kirliliginin ortaya cikmasi ve bu yuzden bir tasnif yapilmasi ihtiyaci sonucu hadis ilmi diye birseyin dogmasi.
DeleteOsman bey'in etrafinda onun her sozunu ezberleyip torunlarina anlatan bir guruh yok.
Hadislerin dogrulugu hep tartisilir zaten. Kanimca en fazla %10'u gercekten ondan gelmedir.
Bir de burada göremediğim "Sıbgatüddin, Sadıkuddin, Sıdkuddin" gibi isimler de var mesela. Türkiye'de değilse bile, Pakistan Bangladeş Hindistan yöresindeki müslümanlarda yaygındır bu tarz isimler.
ReplyDeleteSayfanızda son yorumlar görünmüyor hocam. Bilginize
ReplyDelete